Eftereld

Exhibition text by Magnus af Petersens

Oscar Furbackens kärlek till skogen och intresse för naturen har genomsyrat hans konstnärskap redan från tonårens landskapsmåleri. Hans mogna och mer konceptuella arbete har utvecklats till närstudier av lavar, mossor och svamp – ett svindlande mikrokosmos som man inte upptäcker om man inte stannar upp, ödmjukt böjer sig och skärper sin uppmärksamhet. Bland annat har han visat fotografier av känsliga miljöer och arter vars intensiva färger och främmande former, som uppförstorade kan leda tankarna till fantastiska science-fiction fantasier.

Utställningen Eftereld har en postapokalyptisk underton som också kan leda tankarna till science-fiction. För ett par år sedan såg konstnären brandrök från ett skogsparti nära sin ateljé. Det var början på en skogsbrand som han hade turen att upptäcka så att han kunde larma brandkåren i tid. För Furbacken väckte det tankar naturen som på en gång sårbar och mäktig - som resulterade i utställningen Askoas på Konstnärshuset 2021 och över tid har projektet vuxit till att innefatta nya verk och installationer som presenteras i den aktuella utställningen på S.P.G.

Skogsbränder har i viss utsträckning förekommit i alla tider och är en del av naturens kretslopp. Den förkolnade markerna kan tyckas vara helt döda men efter en tid spirar nytt liv. Så kallade pyrofila arter är organismer som vilar under jord eller i växter och som börjar gro vid höga temperaturer. Nytt liv spirar då ur askan i en process som konstnären skildrat i filmen Cinder Oasis. På många platser kan den biologiska mångfalden främjas men på senare år har skogsbränderna kommit allt tätare, varit större, och för vissa ekosystem, förödande.

Ett svärtat objekt av betong och andra byggmaterial är fästat vid väggen och ur en spricka kan ett svagt sken anas. Därinne öppnas en annan värld. Med hjälp av speglar har konstnären skapat illusionen av ett djupare rum som trotsar det första intrycket av objektets utsträckning. Där finns små svamp- eller algliknande former i så kallat parianporslin, ett tunt, nästan genomskinligt porslin som i ljuset av små dioder tycks självlysande.

Furbacken visar också en ny serie målningar som har visst släktskap med abstrakt expressionistiska målningar, inspirerade av naturen. En intressant sida av Furbackens konst är hur den rör sig mellan mikrokosmos och makrokosmos i ständiga skalförskjutningar. I de relativt små målningarna anas horisonter, landskap sedda från hög höjd, som från en satellit, flygplan eller en drönare. Vitgrå brandrök över landskap. Metaforiskt skulle de olika perspektiven också kunna ses som skilda förhållningssätt till frågor som den om människans relation till naturen.

En vägg i galleriet har en stor spricka, som efter en jordbävning eller en bombräd. Den sträcker sig från golv till tak och påminner till formen lite om en blixt. Som en följd av klimatförändringarna har åskväder och blixtnedslag - och därmed skogsbränder, blivit vanligare. Blixten kan representera såväl en plötslig insikt som ett Guds straff. Den rämnande väggen öppnar upp för många tolkningar. Liksom i de brända objekten kan man i sprickan, likt Alice i spegellandet, ana en annan värld.

/Magnus af Petersens, 2024

Curator.
Previiously head of Bonniers Konsthall, chief curator at White Chapel Galley London and curator at Modena Museet.


The exhibition “Eftereld” at S.P.G is on view until 1 June 2024!